Sunday 8 May 2011

setitisan kata pujangga utkmu IBU

seperti yg smua sedia maklum, seluruh dunia hari ni tgh, akan menyambut HARI IBU... mengikut kalendar Gregorian, hari ibu ni slalunya disambut hari Ahad minggu kedua dlm bulan Mei, ada jugak negara yg menyambut hari ibu smlm, kelmarin, hari Ahad minggu lepas & ada jgak negara yg dh sambut hari ibu bulan lepas.... walau berbeza tarikh sambutan skalipun, agendanya tetap sama iaitu untuk menyambut hari ibu.... utk thun 2012 plak tarikh sambutan hari ibu dh diberitahu dlm sumber yg bleh dipercayai iaitu 13 MEI 2012 bersamaan hari AHAD jgak :)


jasa ibulah yg kita paling susah kita nk balas, mampukah kita sebgai seorg anak , trpaksa menanggung sakit semasa mengandungkan, melahirkan, menjaga waktu kita sakit, meragam tgh2 malam buta...mmg bapa juga byk berkorban utk kehidupan kita ttapi pengorbanan seorg bapa x sehebat pengorbanan seorg ibu sehinggakan Rasullullah sendiri pernah ditanya siapa yang patut dihargai & dihormati, Rasullullah pun menjawab ibu sebnyak 3 kali & barulah diikuti ayah :) 




ada lagi bukti mmg benar jasa ibu patut dihargai sehinggakan ada peribahasa menyatakan syurga di bawah telapak kaki ibu & kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah membawa bahagia....seorg ibu boleh menjaga 10 org anak, tpi mmpukah 10 org anak menjaga seorg ibu...dan itulah pengorbanan seorg IBU yg x dpt dibalas oleh anak2 :)




apa2 pun, terima kasih mak kerana mnjaga saya sehingga begini besar *pdahal x besar sgt pun :) , menjadi pemangkin semangat di masa zaman kejatuhanku dlu, dikutuk, diperli mngkin juga dikeji sehngga merasakan dunia ini seperti tiada cahaya lagi yg menyuluhi, engkaulah juga yg mmberi punca cahaya utk aku menerangi diri dan berjaya hingga ke saat ini dan berjaya juga utk menutup mulut2 busuk musuh yg mendengki hingga mereka mula memandang kebolehan, kemampuan aku utk menewaskan mreka dgn cara yg pling halus & menyakitkan ini *cuma ada sikit memedihkan hati diorg (biarkan) :) ....aku doakan semoga mereka xkn memandang rendah lagi kemampuan aku slama ni & bnar sperti yg aku fikirkan selama ni, dunia kadang2 x adil bagi sestengah org & apa yg prnah trjadi slama ni akan dijadikan iktibar utk aku supaya x tersesat sehingga melupai asal usul sendiri,bak kata org dulu2 pepatah dimana bumi dipijak, disitu langit dijunjung


kpada mak, SHARIPAH BT MAT ISA... aku mendoakan smoga mak dipnjangkan umur & dimurahkan rezeki slalu, jasa mu xkn ku lupakan & aku akan blas jasa2 mu satu hari nnti...AMIN




kpada abah, HAZNI BIN IDIN, jgn la risau, special entri utk abah akan ada jgak bila smpai hari bapa nnti.... :)




walau apa pun panggilan kita kpada ibu kita x kira mak, mother, ibu, mom, amma, mama & sebagainya ia tetap sama & buat smua ibu, x kira bakal ibu dan yg dh lama jdi ibu...SELAMAT HARI IBU :)




        love MAK :) *aku rasa aku tgh mngumpat org mse ni,hahahahaha 






                             KETEMU LAGI!!!!;D

No comments:

Post a Comment