Tuesday 3 May 2011

lagi OUTING DAY& peNASIHATan utk sebuah PERASAAN

YEAH!!!! hnya ini saja yg dpt diperkatakan semenjak dunia aku dh beralih arah 3 hari lpas, dri dunia belajar kini ke dunia yg berehat sebentar ;D...utk sekian tiga hari sesudah smpainya aku kt rmah ni, bleh dikatakan aku x merasa lg me'metang' kat umah....setiap kali waktu tengahari mahu berganjak ke daerah petang, ada saja jmputan utk men'geluar'kan diri mncari sesuatu...
hari ini aku masih mengulangi utk kembali ke destinasi yg sama sebagaimana entri aku yg semalam tu, MANDI SUNGAI LAGI!!!! ;D .... ini pun atas jemputan seorg rakan yg katanya dh dua hari bekalan air kt rumah dia terputus, eh apsal rmah aku ada je air??? rmah ko x byar air ek,hahahaha ;D 




sementelah aku mmg x reti mandi lagi waktu tu (pdahal jam dh berganjak pkul 2.30 ;D) , tnpa brpkir pnjg aku pun ON je la jmputan tu, tpi kli ni agendanya bkan nk mencari siput sedut lg tpi setakat nk menghabiskn masa mandi kt sungai tu je tpi ada niat lain, kononnya nk mengorat anak2 gadis bumiputera di sana *kne tiupan sumpitan bru tau,hahahaha ;D ... plus lg, hri ni hari cuti so ada jgak la gadis2 yg brsama2 'kawan2' diorg wktu tu,tpi kesah plak aku ;D... hri ni rombongan permandian cuma tiga org je, yg lain2 sbuk cari brang persiapan prkahwinan ;D  ...ni event yg x diplan atau dlm bhasa org kmpung aku UNPLANNED EVENT, pegi main redah je, nasib baik ada tmpt nk bermandi, klu x jawabnya mandi kt tandas stesen minyak je la ;D ...pe2 pun klu kwan2 nk pegi mandi2 kt sne tu, insyaallah aku bleh bwk, jnji bkn time musim tengkujuh n time air sungai besar a.k.a lebih kedalamannya *jnji serupa cm entri smlm :) 




enough with unplanned event aku tu * ceh speaking la plak...skg ni aku nk tulis psal post yg menarik minat aku, psal MEMENDAM PERASAAN ;) ...ni dia status yg aku ambik dri friend FB aku nama SASUKE ATIKU :)




Sebab-Sebab Anda Memendam Perasaan
• Malu
• Takut menjadi bebanan kepada orang lain
• Terlalu peribadi untuk dibincang
• Berpendapat diri sudah matang dan tahu bagaimana untuk mengatasinya
• Bimbang akan reaksi orang lain
• Berpendapat tiada siapa mahu mendengar dan memahami
• Takut dianggap lemah jika tidak dapat menyelesaikan masalah sendiri
• Memikirkan ianya hanya perkara kecil sahaja
 
mngikut pemahaman aku dari yg mula smpai yg akhir tu, smuanya aku nk setuju kot...kdang2 prasaan malu tu dh menguasai diri dia akan related pada perasaan yg post nombor dua dan yg point nombor tiga tu mungkin btul jgak, ada org egonya trlalu tinggi n terasa mnde tu sgt2 peribadi bg diorg ek...pdahal bg org lain yg nk mendengar kata2 diorg tu psti akan terkeluarkn ayat 'ala benda basic je 2' ;D ...
 
yg point yg kelima tu lg la ada relevannya, dia tu tkut reaksi org lain tpi kan ada kata2 pujangga mengatakan 'belum cuba, belum tau'... once u try, u will make the DIFFERENT ;D ...persetankn psal tu tpi bg org yg telah, akan & bakal mengatakan psal sesuatu tu, hnya dia sendiri yg memahami perasaan waktu tu & bagi aku selagi kita TAK alami sesuatu situasi  hidup mati tu kita x akan dpt bayangkan apa tindakan yg kita nk lakukan, ckp mmg la senang, smua org bleh ckp tpi nk LAKSANAKAN tu sgt2 la payah ye teman2 ;D...apa2 pun kpada semua yg main pendam2 perasaan tu cpat2 la luah...mmg la kdang2 pendam tu ada perlu waktu2 nya tpi klu trlalu memendam pun x bagus jgak, silap2 bleh sakit jiwa & mlakukan bnda yg x dibenarkan ALLAH, bunuh diri... dahsyat tu ...tpi manusia yg beriman & waras of course la xkn lakukan mnde2 cm2 tu kan??? :)
aku tulis ni bkn bermakna aku tgh KECEWA tpi mngkin sbagai PERSIAPAN utk aku brsedia mnghadapi utk MASA DEPAN, mana la tau ditakdirkan ALLAH terjadinya kt aku psal mnde ni hari esok, skurang2nya aku ada panduan utk dijadikan rujukan :) ....aku mnulis bkn kerana nama *ceh cm tjuk lagu la plak...tpi ni jgak utk diri aku sendiri & mngkin bleh jadi 'guide' utk org lain yg nak jadikan entri ni bahan rujukan diorg, aku mempersilakan sbb ni utk aku ngn utk smua org...apa2 pun smoga smua drpd kita mndapat apa yg dihajati & semoga selamat buat smuanya ;D
 
tambahan ayat : hri ni aku berjaya x digigit pacat masa mandi sungai, selamat darah aku....hahaha ;D
ada lagi : esk aku kne jadi babysitter utk dua org budak kecik... sorg abang umur dh 3 thun, yg adik prempuannya umur 10 bulan....bleh la jdi contoh bkal bpak yg penyayang kot,hahaha :)
                                    
                    KETEMU LAGI!!!!;D 











No comments:

Post a Comment