Wednesday 18 May 2011

kisah kemungkinan MASA KEHADAPAN

ketika entri ini ditulis, aku sebenarnya seperti sedang berjuang demi mndapatkan sbuah kebahagiaan dan juga KEMERDEKAAN utk diri sendiri *padahal xde buat kerja apa pun :) 

sebenarnya aku ada belajar sesuatu hari ni, tentang masa dpan aku kot :)...scara tiba2 x disangka, aku mula terfikir andai aku menjadi suami dan sekaligus menjadi seorg bapa anak2 aku, mmpukah aku mendidik diorg dalam zaman yg pada waktu itu sangat2 mencabar & sgt2 dlm keadaan yg modenisasi...mampukah aku memberikan didikan agama yg secukupnya kpd diorg waktu itu??? secara x langsung aku dah dpt mmbayangkan apa yg akan berlaku dlm masa 8 hingga 10 tahun akan dtg....pada waktu itu mungkin didikan agama smakin berkurang *mungkin ye, kalau pegi skolah pun mngkin x pyah bawak beg k, ntah2 pkai imbasan badan je klu cikgu nk ambik kedatangan....silap2 nnti bkn cikgu yg mengajar murid2 tpi smuanya dh guna robot :)




sepanjang pemerhatian aku wktu skolah dlu smpai skrg, bdk2 skolah skrg ni sedikit manja....x ada niat pun nk salahkan ibu bapa atau cikgu tpi byangkan klu zaman dlu, cikgu siap mak ayah beri 'bekal' rotan utk mengajar malah mendidik anak2 diorg jadi manusia yg berguna skarang.... kalau dulu mengikut pengalaman yg diceritakan kpada aku, klu cikgu yg garang tu pkai kasut tumit dari jauh dh bunyi tapak kasut dia....kelas yg bising, huru hara tu boleh bertukar jadi senyap seolah2 ada garuda yg melanggar kelas....lagi satu zaman dulu, siap ada public caning lagi, hukuman rotan di khalayak ramai...kalau la hukuman tu ada lagi skrg ni, confirm2 la x ada budak yg buat jahat kat skolah, siapa nk kena rotan kt dpan awek2 kt skolah...malu woo,hahahaha ;D


aku plak spanjang skolah dlu, ayah aku siap ckp lagi klu aku ada buat salah dia sruh je cikgu aku rotan aku, perghhh...mula2 mmg la rasa cm nk marah je tpi percayalah aku rasa mungkin rmai yg akan setuju klu aku ckp, pasti ada bkas2 pelajar yg akan berterima kasih kpada cikgu yg pernah menghukum diorg dlu sbb diorg tau cikgu mendidik bukan membenci :) ...berbalik pada kisah yg aku bangkitkan mula2 tdi, aku dh membayangkan cabaran utk mendidik anak 10 tahun akan dtg, mampukah aku mendidik diorg menjadi insan yg berguna...memang benar kata pepatah org lama, "melentur buluh biarlah drpd rebungnya, mendidik anak biarlah drpd kecil sbb jikalau bila anak dh besar bru nk mendidik dgn btul, alamatnya mmg dh terlmbat utk anak...apa salahnya nk mendidik anak mungkin terpaksa menggunakan rotan tpi bukan dgn niat utk mendera sang anak...




mmg la klu difikirkan lambat lagi utk memikirkan hingga ke tahap ini, tpi dgn keadaan dunia yg ke arah modenisasi ni, aku pun tiba2 secara x sengaja memikirkan cabaran di masa dunia akan dtg kpada generasi baru...semoga kita semua mampu & berjaya utk mendidik anak2 kita ke arah insan yg kehidupannya cemerlang, gemilang malah terbilang satu hari nnti..AMIN :)




*sebnarnya aku nk mintak maaf kt seseorg sbb masa mandi sungai hri tu aku ada terbaling seketul air batu besar duit lima puluh sen  btul2 kt belakang kpada dia, kbtulan plak time dia lalu tu aku tgh baling tu,hahahaha....dh sakit kpala dia :)




*sepanjang cuti ni jgak aku jrang melekat kt rumah, sibuk jadi PENYEPIT,hahahaha ;D ....OH!!! cuti tinggal lebih kurg 10 hari je lagi :(









                     gambar hari ni, kat mana ntah dgn si budak Azrin Danial tu :)


P.S : secara jujurnya spanjang cuti ni, aku sentiasa berselekeh, ye la dh la bgun tido lewat, mandi pun lewat :) ....sbnarnya ni gmbar ptg tdi kt tngga menuju kejayaan,hahahaha....bru shaved ni, klu x muka cm org 38.7 thun , ada anak 8... SELAMAT BERCUTI SEMUA :)




                                     KETEMU LAGI!!!! ;D

No comments:

Post a Comment