Thursday 12 May 2011

hikayat seorang yang bernama KIDAL ;)

seperti mana yg dijanjikan smlam, aku akan mula mnulis entri mengenai pengalaman aku menjadi seorg kidal.... seperti mana yg kita tau menurut encik Wikipedia yg berbahasa Melayu, definisi kidal adalah seseorg yg cenderung menggunakan lebih banyak tangan kiri berbanding tangan kanan semasa melakukan sesuatu kerja, kdg2 ada jgak org yg menggunakan tangan kanan smasa menulis tpi dlm hal2 kerja seharian dia mnggunakan tangan kiri & ini pun dikategorikan sebagai kidal...


melalui pengalaman hidup aku sebagai soerg kidal sehingga hari ni, sebnarnya mak ayah aku bukanlah pasangan yg kidal tpi rupanya2 ada seorg pakcik belah ayah aku pengguna tangan kiri & ini secara tidak langsung aku mempunyai keturunan kidal & dlm keluarga aku, aku dan akak aku yg kedua terpilih sebagai seorg kidal....dlm kajian, lebih kurg 8- 15% org kidal di dunia & aku la salah seorg yg bertuah itu * bertuah ke?? ;)


aku mengaku masa aku drjah 4 dlu, aku terasa malu menjadi seorg kidal... bayangkan di sekeliling smuanya kwan2 memegang pensel menggunakan tangan kanan tiba2 aku seorg yg menggunakan tangan kiri, keadaan ini menjadi sedikit pelik, pernah aku cuba mengubah utk menulis guna tangan kanan...hasilnya, tulisan menjadi sangat2 buruk dan aku mengubah semula utk menulis tangan kiri walaupun tulisan tangan kiri aku pun buruk jgak *tpi x la sburuk masa tulis tangan kiri tu


masa drjah 6 plak, aku mengaku waktu tu tulisan aku sgt2 la buruk, ye la mungkin salah satu faktor aku kidal kot....smpai kn cikgu bahasa Melayu aku waktu tu suruh beli buku tulisan yg ada garis empat line merah biru, biru merah tu, cm bdk drjah satu sruh belajar tulis tu, malu memang la malu tpi nk buat cmne kn... :) aku dlu slalu kne marah sbb kan ada jenis meja yg mcm kt dewan kuliah UiTM tu sbb berlaga2 dgn tangan dia mse menulis, ye la kebanyakan barang2 peralatan smuanya utk org kanan....  barang2 yg aku rasa paling ssah skali nk handle ialah bila nk guna gunting, sbb tu ada sesetengah gunting direka khas utk org kidal tpi amat nk jumpa kt sini, nk x nk terpaksa pakai jgak, ada sampai skali tu trpaksa aku pakai tgn kanan gara2 nk guna gunting tu.... pegang sudu pun sama, dh biasa pegang tngan kiri, bila org tegur bru ubah pegang tangan kanan wlaupun kekok :)



walaupun kidal cmne skalipun aku, kalau pegang mouse, pegang gitar * pegang je main x reti ;D , ttap guna tangan kanan....klu dlm tulisan plak, aku still tulis sebgaimana org bertangan kanan tulis...contohnya huruf 'd' kecik ....ada member aku yg kidal tulis huruf ni dri atas, bru jdi bulat....aku plak buat bulat dlu, bru garis * ada paham ke ayat aku ni??hahahaha




apa fakta kelebihan org kidal ni ??? menurut kajian, org tangan kidal banyak menggunakan otak kanan sbb otak kita berfungsi dgn cara menyongsang iaitu otak kanan menguasai bahagian kiri & otak kiri menguasai bahagian kanan.... sebagaimana yg kita tahu, otak kanan la yg byk merangsang kawalan muzik, kreativiti, seni, emosi & kebijaksanaan...maknanya di sini org yg kidal lebih cenderung pakar ke arah kreativiti & seni....adakah aku tergolong dlm kelompok ni??? aku sendiri pun x tau ;D.... ada jgak kajian mengatakan org kidal meninggal 8 thun awal dri org yg menggunakan tangan kanan sbb mnggunakan peralatan tangan kanan...yg ni aku x bersetuju sbb ajal maut semuanya di tangan Tuhan kan??? ;D




lagi satu kelebihan org kidal plak time menulis bleh buat dua kerja sekaligus, contohnya makan....org kidal kan menulis tangan kiri, dlm masa yg sama diorg nk makan sbb tangan kanan diorg kan free :)...berlainan dgn org tangan kanan, terpaksa buat satu2 kerja dlu bru makan.... aku pnah buat kerja gila ni dlu makan nasi smbil menulis, jadi la plak...tpi skg xkn buat lagi  nmpk sgt x senonoh, nnti bini marah,hahahahaha ;D 






hari kidal plak disambut 13 Ogos stiap tahun, aku ingat nk buat sambutan skali dgn birthday aku nnti,hahahahha....apa2 pun aku terima segala dugaan ni, walaupun sbnarnya impian aku nk merasa menulis guna tangan kanan plak :) kpada golongan kidal di luar sana, jangan la kita malu sbb kita ni dlm kategori UNIK & hanya ada 10% je golongan kita kt dunia ni, walaupun lelaki lebih byk golongan kidal berbanding perempuan :)  ...tpi sbnarnya aku x tau adakah kidal ni dlm kategori cacat ??? apa2 pun walau bertangan kidal, aku ttap bersyukur sbb mempunyai dua2 belah tangan dan sempurna smuanya :)  klu nk tau spe lagi org famous yg kidal ada kat sini



Senarai Nama orang orang kidal yang terkemuka: 
1. Man Kidal - Pemain Gitar 2. Asmawi Ani @ Mawi - Artis 3. Bill Gates - Usahawam/Jutawan (Microsoft) 4. Julius Caesar -Roman General 5. Amitabh Bachan- Pelakon 6. Oprah Winfrey - Pelakon/ Host 7. Tom Cruise - Pelakon 8. Nicole Kidman - Pelakon 9. Barrack Obama - Presiden Amerika-Ke44 10. Angelina Jolie - Pelakon
11. Alexander The Great - Pejuang 12. Keanu Reeves - Pelakon 13. Sylvester Stallone - Pelakon 14. Charlie Chaplin- Pelakon/Pelawak 15. Diego Maradona- Pemain Bolasepak 16. Lionel Messi - Pemain Bolasepak 17. Pele - Pemain Bolasepak 18. Rafael Nadal - Pemain Tennis 19. Lin Dan - Pemain Badminton 20. Bill Clinton - Presiden Amerika Ke-42
21. Napoleon Bonaparte -French Emperor 22. Kurt Cobain - Penyanyi/Ahli Muzik23. Prince William of England 24. Prince Charles of England 25. Jimi Hendrix - Pemuzik 26. Mathew Broderick- Pelakon27. Robert DeNiro - Pelakon 28. Matt Dillon - Pelakon 29. Julia Roberts - Pelakon 30. Valentino Rossi - Motor racer.
 
P.S : berbangga walaupun seorg kidal.... Lisa Surihani pun kidal jgak tau ;D


sumber utk entri ni : boleh klik sini, sini & sini
 









                       KETEMU LAGI!!!!;D

No comments:

Post a Comment