Monday 23 May 2011

mensyukuri NIKMAT yang diberi TUHAN

entri ini dibuat mmandangkan mata masih x mau ditutupi, nak pegi nyanyi kt karaoke box a.k.a K-Box x bebukak plak memalam buta cmni, lgpun suara pagi2 sejuk lpas hujan ni mana la sama dgn suara ptg semalam time aku karaoke tu, btul x????hahahaha.... tiba2 aku dpat idea nk menulis entri kali ni.....tiba2 aku teringat plak dgn pakcik yg letak bekas dpan 'keyboard' smbil mnyanyi tu, suara diorg sedap la jgak, lemak merdu walaupun diorg golongan Orang Kelainan Upaya (OKU), aku pun rasa kagum dgn kelebihan diorg tu :).... tpi ada satu hari tu aku btul2 rasa tersentuh dgn seorg pakcik tu... mse aku ada dkt sebuah pasaraya kt Melaka, pakcik tu dduk btul2 dpan pasaraya tu dgn adanya keyboard dgn bekas duit di depannya tpi waktu tu aku tgk dia tgh tertidur nyenyak dgn mulut sedikit terbukak *aku menulis ni bkn la niat utk mengutuk pakcik tu


tpi tiba2 perasaan jdi luluh dgn tiba2, waktu tu jgak aku rasa cm nk terkeluar air mata...aku sebnarnya x bleh tgk pakcik yg tengah tidur dgn mulut terbukak tu, hati aku tiba2 jadi pedih, sayu....aku mmbayangkan bagaimana kepenatan pakcik ni seharian mencari rezeki yg halal utk anak & isteri dia  *klu blum kahwin, utk menampung hidup sehari2 & aku jgak membayangkan klu la yg pakcik tu ayah kandung aku, apakah perasaan aku waktu tu...malu, sedih, pedih ??? oh, sebenarnya aku x mmpu membayangkan klu2 ini ditakdirkan berlaku kepada diri aku sendiri :'( .... aku pun sebenarnya x tau knpa sejak akhir2 ni, hati aku jenis mudah jdi sebak & mmpu kluarkan air mata dgn secara tiba2 walaupun skit,hehehehe....eh, xkn plak aku ni CENGENG bak kata Jirah Amil :) ... x mungkin la plak aku bleh jdi cmni, selama ni x pernah jdi pun :) sebnarnya bagi aku mungkin ni terjadi sbb byk benda2 sedih yg aku alami kot, sbb tu aku ada perasaan lahir scara tiba2 ni *ada ke cmtu




apa yg aku nk ambik iktibar kt sni, mungkin jgak bleh jdi panduan kt pembaca2 aku ni *ada ke pembaca,hehehe.... kita mensyukurilah semua nikmat yg TUHAN bagi kt kita selama ni, penglihatan,kesihatan yg baik , anggota badan yg sihat & sebagainya.... aku walaupun rabun hingga terpaksa guna cermin mata tpi aku ttap bersyukur & aku anggap ni ujian dri Allah, serupa jgak gn ketinggian, aku tau aku bukan la seorg yg tinggi tpi aku bersyukur skurang2nya aku ada ketinggian 'standard' bg org Malaysia :) , tpi klu aku prempuan msti aku dh kategori tinggi kan,hahahaha??? :) .....nmpknya susah la nk cari pasangan hidup ni, sbb x tinggi sgt...terpkasa la cari isteri yg kecik2 je bru nmpk sesuai...byangkan klu bakal bini aku tu tinggi, dh aku kne beli kasut GIRAFFE yg bg nmpk tinggi tu...time tu, bleh la aku feeling2 TOM CRUISE dgn KATIE HOLMES sbb Tom Cruise rendah orgnya :)...so masa dia kahwin tu, Holmes terpaksa pkai ksut yg x tinggi,flat bru nmpk sama tinggi ngn si Cruise ni, Cruise ni plak pkai kasut yg tapak tinggi skit,adil bukan...hehehehe




klu kt Malaysia ni, legenda rock a.k.a Pengetua AF9, Amy Search adalah salah seorg yg mempunyai nasib yg lbih kurg serupa dgn Cruise, tpi aku pernah dgr org tua2 ckp klu isteri lagi tinggi dari suami maknanya murah rezeki...oh btul ke tu???hehehehe... apapun, kita sebagai manusia knelah bersyukur dgn apa yg kita ada selama ni...x ada seorg pun manusia yg sempurna dlm dunia ni, semua ada kelebihan ngn kekurangan.... mmg cantik aturan Tuhan,semuanya saling melengkapi....org yg tinggi perlukan org yg rendah hinggakan ada page kt Facebook yg kata 'every tall person need a short best friend' ...nmpk kan??? smuanya saling melengkapi.... lagi satu aku selalu jgak org cakap jgn terlalu ujub dgn diri, apa yg kita ada hari ni smuanya hanyalah PINJAMAN semata2 , bila sekali TUHAN dah tarik semula nikmat yg DIA bagi kt kita dlu, dah HILANG bru la mula nk BERSYUKUR, rasa MENYESAL dgn kekhilafan yg berlaku dlu....pastu ada lagi, jgn la kita sesuka menghina seseorg tu atas kekurangan yg ada kt diri dia, sekali kita hina dia bermakna kita MENGHINA kejadian & ciptaan TUHAN tpi aku kadang2 terlupa jgak bnda ni, nasib baik la ada org ingatkan aku biar x terus terhanyut... x reti ckp huruf R ke ,S ke, C ke tu perkara biasa la...mungkin smua org ada mengalaminya, kadang2 org x sedar, x perasan pun yg kita ada kekurangan dlm menyebut huruf2 tu....

sebenarnya unik apa jadi org yg sedikit pelat ckp huruf2 ni, x percaya tgk pelakon cantik, Lisa Surihani yg sedikit pelat huruf R dlm bahasa Melayu, tpi bila dia ckp dlm English xde pun dgr bunyi pelat dia tu,nmpk comel je,hehhehe....lagi satu org yg pelat huruf R ni lagi senang belajar bahasa Perancis kot,hehehehe....anggaplah kekurangan pelat sebutan huruf tu sebagai UNIK & COMEL :)



aku menulis ni berdasarkan pengalaman & ni jgak sebagai PERINGATAN kt aku ngn semua org, jgn la kita rasa rendah diri dgn kekurangan yg ada pada diri tu, jadikan KEKURANGAN tu sebagai satu KELEBIHAN.... kekurangan tu jgak sebagai KEUNIKAN & KECOMELAN.... akhir sekali klu dh seseorg tu mmg seorg yg PENCINTA SEJATI & SAYANG MATI-MATIAN kat pasangannya tu, dia akan terima SEMUA KEKURANGAN, KEUNIKAN & KECOMELAN pasangannya...PERCAYALAH!!!! ;D



P.S : BERSYUKUR DGN APA YG DIPEROLEH SELAMA NI :)

No comments:

Post a Comment